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Information générales
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Résumé
- Une session de présentations courtes (10 minutes + 5 minutes de questions) après appel à résumés (cf plus bas)
- Deux exposés invités
- Une table ronde avec des universitaires et des industriels
Présentation
Cette journée est organisée à l'initiative de l’Association Française d’Intelligence Artificielle (AFIA) et du Groupe De Recherche en Intelligence Artificielle du CNRS (GDR IA).
Le but de cette journée est de rapprocher les communautés académiques et industrielles sur la thématique de l’IA dans les jeux, et ce au moyen de deux présentations invitées, d’une session de courtes présentations de travaux de recherche en cours dans le domaine, et d’une table ronde réunissant tous les participants. Ainsi, la journée s’adresse aussi bien aux jeunes chercheurs qu’aux chercheurs plus avancés et aux industriels.
Organisateurs
- Christophe Rey pour le GT IA des jeux du GDR IA, assisté de Sylvain Lapeyrade
- Tristan Cazenave pour l’ AFIA
Programme
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Matin
- 10h30 - 12h45 Présentations courtes de chercheurs en game AI. (10 minutes de présentation et 5 minutes de questions).
- 10h30 L’Intelligence artificielle dans les jeux vidéo. Axel Buendia, Stéphane Natkin
- 10h45 Génération automatique de dialogues entre personnages non-joueurs. Josselin Somerville, Qinpei Du, Olivier Lepel, Joachim Peladan, Tanguy Schmidtlin, Raphaël Granier de Cassagnac
- 11h00 Apprendre à des créatures virtuelles à marcher. Lilian Bichot, Marie Bienvenu, Mohamed Dhouib, Simon Dreyer, Nathan Peluso, Raphaël Granier de Cassagnac, Robert Falce
- 11h15 Raisonnements Ontologiques pour la Crédibilité des IA dans les Jeux Vidéo. Sylvain Lapeyrade, Christophe Rey, Bruno Bachelet, Loic Yon.
- 11h30 A 3D Brawler Game Using a Hybrid Planning Approach. Mael Ahmad Addoum, Maxime Rouffet, and Eric Jacopin
- 11h45 Double-Objective in a GOAP Planner: Procedural Dungeons Level Generation and NPC Planning. Mael Ahmad Addoum, Jannah Mekhaemar, Maxime Rouffet, and Eric Jacopin
- 12h00 Conception de l’apparence d’un agent virtuel grâce à l’apprentissage Automatique Interactif. Iyo Bisseck, Brian Ravenet
- 12h15 Nonverbal behavior Reinforcement in VR. Miriam Punzi, Brian Ravenet, Nicolas Ladeveze, Huyen Nguyen
- 12h30 Configurable Agent With Reward As Input: A Play-Style Continuum Generation. Pierre Le Pelletier de Woillemont, Rémi Labory, Vincent Corruble
Après-midi
- 15h30 - 16h30 Présentation invitée de Diego Perez-Liebana (Senior Lecturer à School of Electronic Engineering and Computer Science, Queen
Mary University of London) Title: Abstract Forward Models and Strategy Games
- 16h30 - 17h30 Présentation invitée de Quentin Cohen-Solal (PostDoc au LAMSADE, université Paris Dauphine) Titre : Apprentissage par renforcement efficace sans utilisation de connaissance pour les jeux
- 17h30 - 18h30 Table ronde autour du thème : de l'IA académique à l'IA dans les jeux vidéo : quelles approches passent ? Quelles approches ne passent pas ? Comment l'industrie des jeux envisage le futur de l'IA dans les jeux ? Quelles réponses des chercheurs en IA ?
- Modérateur : Christophe Rey (MCF LIMOS, Université Clermont Auvergne)
- Participants
- Eden et/ou Charlotte Buchet (Game designer(s) - Wako Factory, Nantes)
- Julien Millet, Guillaume Magnies, et Guillaume Ripoll (Président, Trésorier et Référent R&D, Online et IA - Game Only, Auvergne Rhône Alpes)
- Guillaume Gaudron (Director development - Ubisoft La Forge)
- Tristan Cazenave (Pr - LAMSADE, Univ. Paris Dauphine)
- Anne-Gwenn Bosser (MCF - Lab-STICC, ENIB)
- Eric Jacopin (HDR - Centre de recherche des écoles de Saint-Cyr Coëtquidan)
General information
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The day at a glance:
- A short presentation session (10 minutes + 5 minutes for questions) after a call for abstracts (see below)
- Two invited presentations
- A round table with academics and industrialists
Presentation
This day is organized at the initiative of the French Artificial Intelligence Association (AFIA) and the Artificial Intelligence Research Group of the CNRS (GDR IA).
The goal of this day is to bring together academic and industrial communities on the theme of AI in games, through two invited presentations, a session of short presentations of ongoing research in the field, and a round table bringing together all the participants. Thus, the day is aimed at young researchers as well as more advanced researchers and industrialists.
Organizers
- Christophe Rey for the GT IA of the GDR IA games, helped by Sylvain Lapeyrade
- Tristan Cazenave for AFIA
Program
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Morning
- 10:30 am - 12:45 pm Short presentations for researchers in game AI. (10 minutes of presentation and 5 minutes of questions).
- 10:30 L’Intelligence artificielle dans les jeux vidéo. Axel Buendia, Stéphane Natkin
- 10:45 Génération automatique de dialogues entre personnages non-joueurs. Josselin Somerville, Qinpei Du, Olivier Lepel, Joachim Peladan, Tanguy Schmidtlin, Raphaël Granier de Cassagnac
- 11:00 Apprendre à des créatures virtuelles à marcher. Lilian Bichot, Marie Bienvenu, Mohamed Dhouib, Simon Dreyer, Nathan Peluso, Raphaël Granier de Cassagnac, Robert Falce
- 11:15 Raisonnements Ontologiques pour la Crédibilité des IA dans les Jeux Vidéo. Sylvain Lapeyrade, Christophe Rey, Bruno Bachelet, Loic Yon.
- 11:30 A 3D Brawler Game Using a Hybrid Planning Approach. Mael Ahmad Addoum, Maxime Rouffet, and Eric Jacopin
- 11:45 Double-Objective in a GOAP Planner: Procedural Dungeons Level Generation and NPC Planning. Mael Ahmad Addoum, Jannah Mekhaemar, Maxime Rouffet, and Eric Jacopin
- 12:00 Conception de l’apparence d’un agent virtuel grâce à l’apprentissage Automatique Interactif. Iyo Bisseck, Brian Ravenet
- 12:15 Nonverbal behavior Reinforcement in VR. Miriam Punzi, Brian Ravenet, Nicolas Ladeveze, Huyen Nguyen
- 12:30 Configurable Agent With Reward As Input: A Play-Style Continuum Generation. Pierre Le Pelletier de Woillemont, Rémi Labory, Vincent Corruble
Afternoon
- 3:30 p.m. - 4:30 p.m. Invited presentation by Diego Perez-Liebana (Senior Lecturer at School of Electronic Engineering and Computer Science, Queen Mary University of London) Title: Abstract Forward Models and Strategy Games
- 4.30 p.m. - 5.30 p.m. Guest presentation by Quentin Cohen-Solal (PostDoc at LAMSADE, Paris Dauphine University) Title: Effective reinforcement learning without the use of knowledge for games
- 5:30 p.m. - 6:30 p.m. Round table on the theme: from academic AI to AI in video games: which approaches are successful? What approaches do not work? How does the games industry see the future of AI in games? What responses from AI researchers?
- Moderator: Christophe Rey (MCF LIMOS, Clermont Auvergne University)
- Participants
- Eden and / or Charlotte Buchet (Game designer(s) - Wako Factory, Nantes)
- Julien Millet, Guillaume Magnies, and Guillaume Ripoll (President, Treasurer and Referent R&D, Online and AI - Game Only, Auvergne Rhône Alpes)
- Guillaume Gaudron (Director development - Ubisoft La Forge)
- Tristan Cazenave (Professor - LAMSADE, Univ. Paris Dauphine)
- Anne-Gwenn Bosser (Senior Lecturer - Lab-STICC, ENIB)
- Eric Jacopin (HDR - Saint-Cyr Coëtquidan Schools Research Center)
Invités
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Title of the talk: Abstract Forward Models and Strategy Games
Abstract: This talk presents a current research project funded by the UK Research council that aims to investigate how modern Statistical Forward Planning (SFP) algorithms can be used in complex games. SFP techniques, such as Monte Carlo Tree Search (MCTS) or Rolling Horizon Evolutionary Algorithms (RHEA), have recently achieved remarkable performance in games research, and this project addresses the main reasons behind the small uptake of SFP methods in the games industry. This talk will cover our initial work in abstracting forward models, showing how action and state spaces can be reduced for effective decision making. We will also describe our new platform for general strategy games (Stratega), which allows to create a wide variety of turn-based and real-time strategy games using a common API for agent development.
Biography: Born in Madrid (Spain) in 1983 and living in London (United Kingdom). I am a Senior Lecturer in Computer Games and Artificial Intelligence at Queen Mary University of London (UK). I hold a Ph.D in Computer Science from the University of Essex (2015) and a Master degree in Computer Science from University Carlos III (Madrid, Spain; 2007).
My research is centred in the application of Artificial Intelligence to games, Tree Search and Evolutionary Computation. I am especially interested on the application of Statsitical Forward Planning methods (such as Monte Carlo Tree Search and Rolling Horizon Evolutionary Algorithms) to modern games, and also on General Video Game Playing, which involves the creation of content and agents that play any real-time game that is given to it. I am author of more than 90 papers in the field of Game AI, published in the main conferences of the field of Computational Intelligence in Games and Evolutionary Computation, and I was once general chair of IEEE CoG 2020. I have publications in highly respected journals such as IEEE TCIAIG (the top journal on the Game AI field) and IEEE TEC (which counts with one of highest impact factors in Computer Science). I have also organised international competitions for the Game AI research community, such as the Physical Travelling Salesman Competition, and the General Video Game AI Competition, held in IEEE (WCCI, CIG) and ACM (GECCO) International Conferences.
I also experience in the videogames industry as a game programmer (Revistronic; Madrid, Spain), with titles published for both PC and consoles. I worked as a software engineer (Game Brains; Dublin, Ireland), where I was in charge of developing AI tools that can be applied to the latest industry videogames. As a lecturer I teach modules related to game development and the application of Artificial Intelligence to Games.
Titre de la présentation : Apprentissage par renforcement efficace sans utilisation de connaissance pour les jeux
Résumé : Je parlerais au cours de cet exposé des algorithmes d'apprentissage par renforcement sans connaissance que j'ai développé. Je présenterais notamment les divers résultats associés, comme la comparaison avec l'approche alpha-zero ainsi que quelques détails sur l'application de ces algorithmes ayant permis d'obtenir 5 médailles d'or aux Computer Olympiad.
Biographie : Quentin Cohen-Solal est chercheur post-doctorant au LAMSADE (Université Paris Dauphine) depuis février 2020. Il est titulaire d'un doctorat en Informatique obtenu en 2017 à l'Université de Caen, portant sur le raisonnement qualitatif. Après la fin de sa thèse, il réoriente ses recherches sur le thème de la planification et l'apprentissage dans les jeux.
Appel à résumés
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Nous lançons un appel à résumés pour la session de présentations courtes (10 minutes de présentation et 5 minutes de questions).
Thème : IA des jeux
Principe :
- Vous envoyez un résumé (1 pages ou 2) présentant vos travaux en cours et/ou vos objectifs de recherche
- Après sélection, vous présentez ces travaux durant la session des présentations courtes (10 minutes de présentation et 5 minutresde questions). Les exposés ne seront pas publiés pour ne pas limiter les soumissions à des conférences nationales ou internationales.
Procédure de soumission :
- Les résumés devront être envoyés au format PDF, ne pas excéder 2 pages, avec des marges et une taille de police raisonnables, et incluant sur la première page le titre du travail de recherche, le nom du chercheur qui présente, les noms de ses collaborateurs, et leurs institutions de rattachement.
- Les résumés devront être envoyés aux adresses suivantes
- tristan.cazenave@dauphine.fr
- christophe.rey@uca.fr
Les dates importantes sont :
- Date de fin de soumission : 6 juin 2021
- Date de fin de sélection (notification aux auteurs) : 15 juin 2021
Template latex pour la rédaction du résumé